Komunikasi Intrapersonal

Komunikasi ialah sejenis proses permindahan maklumat melalui sistem simbol yang sama. Komunikasi juga salah satu disiplin akademik. Definisi komunikasi ialah "satu proses perpindahan maklumat, perasaan, idea dan fikiran seseorang individu kepada individu/sekumpulan individu yang lain".

Komunikasi dapat memberikan implikasi yang besar jika kita tidak dapat menggunakan dengan berkesan dan terbaik. Contohnya, semasa guru tiada di dalam kelas, kita sering berbual-bual kosong dengan kawan2 tentang hiburan dan perkara yang sia-sia yang tiada kaitan langsung dengan pembelajaran. Ini sebenarnya satu pembaziran yang amat ketara dan merugikan.

Komunikasi intrapersonal biasanya ada dalam setiap individu. Komunikasi ini mengatakan seolah-olah soalan ini adalah bodoh. Maka penggunaan komunikasi intrapersonal yang negatif ini perlu di lawan dan di tentang. Oleh itu komunikasi intrapersonal ( bertanya guru ) dengan sebaik mungkin. Dengan membuang komunikasi intrapersonal yang negatif itu maka wujudlah keyakinan dalam diri.

Komunikasi intrapersonal terjadi di dalam diri setiap manusia. Kelima indera memberikan informasi bagi tubuh untuk memberikan reaksi seperti apa terhadap stimulus tersebut. Komunikasi intrapersonal dapat menjadi pemicu bentuk komunikasi yang lainnya.
Komunikasi intrapersonal adalah komunikasi yang ada di dalam diri kita sendiri. Contohnya seperti merenung, berpikir, berkhayal dan berfantasi. Saat Anda di dalam kelas atau sedang rapat, lalu terbersit dalam pikiran Anda bahwa guru atau pimpinan rapat Anda cantik, maka Anda sedang melakukan komunikasi intrapersonal.

Intrapersonal Communications
  • Proses Komunikasi yang terjadi dalam diri individu (dengan diri sendiri)
  • Terjadi karena terjadinya pemberian makna pada obyek. Obyek yang diamati mendapatkan rangsangan panca indra kemudian mengalami proses perkembangan dalam pikiran manusia.
  • Mendapatkan perhatian besar dari kalangan psikologi behavioristik.
  • Merupakan landasan untuk melakukan komunikasi antarpribadi. Keberhasilan komunikasi kita dengan orang lain bergantung pada keefektifan komunikasi kita dengan diri sendiri.

Sumber :
http://www.tutor.com.my/tutor/kopper/index.asp?i=7
http://id.wikipedia.org/wiki/Komunikasi_intrapersonal
http://www.mail-archive.com/komunitas@sekolah2000.org/msg00281.html
http://totohernawo.blog.m3-access.com/posts/11668_Tentang-Komunikasi.html
http://ms.wikipedia.org/wiki/Komunikasi#Intrapersonal





For Translate
 

0 comments so far.

Something to say?